Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Hutchinson 17 listopada 2022
Wiedza
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy konsumenckie.

Jeszcze 20 lat temu mało kto wyobrażał sobie takie rozwiązania jak zakupy za pomocą aplikacji na smartfonie (ba, mało kto wyobrażał sobie coś takiego jak smartfon). A czy ktokolwiek sądził, że tak szybko sztuczna inteligencja będzie wspierać nas podczas robienia zakupów? A przecież dziś aplikacji zakupowych jest cała masa, a Visual Search staje się niezbędnym standardem.

Oczekiwania konsumentów zmieniały się rzecz jasna zawsze, jednak obecnie wydaje się, że te zmiany są dużo bardziej dynamiczne. Swoje piętno odcisnęła na nas niewątpliwie pandemia.

Postpandemiczne zakupy

Czy pamiętasz jeszcze, że dosłownie 2 lata temu w sklepach były limity klientów? Że działały wyłącznie sklepy z produktami pierwszej potrzeby, a galerie handlowe były zamknięte na cztery spusty?

Człowiek szybko wypiera takie rzeczy z pamięci, ale tak to właśnie wyglądało. Pandemia zatrzęsła całym światem i pewnie jej skutki, jak w efekcie motyla, odczuwać będziemy jeszcze przez wiele, wiele lat. I pewnie nawet nie do końca jesteśmy w stanie przewidzieć tych konsekwencji.

Pandemia wymogła na nas elastyczność – ci, którzy pierwsi dostrzegli te zmiany, mogli z kryzysowej sytuacji wyjść zwycięsko. Jeszcze mocniej rozwinął się e-learning, bo okazało się, że to bezpieczna i w sumie wygodna metoda nauczania.

Postpandemiczny klient oczekuje właśnie tego komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Różne badania i analizy postaw konsumenckich pokazują dobitnie, że jeszcze mocniej zwracamy uwagę na to, jaka jest obsługa klienta, czy towar/usługa oferowane są w sposób wygodny (np. dostawa, możliwość zwrotu) i bezpieczny (np. brak konieczności zakładania konta do zakupów). 

Kluczem jest wsłuchanie się w oczekiwania klienta, w jego doświadczenia – stąd też wzrost znaczenia tzw. user experience. 

Korzystaj z doświadczeń

Czy analizujesz opinie i zachowania swoich klientów? Na tak postawione pytanie z pewnością wielu (jeśli nie wszyscy) właścicieli marek/firm odpowie: Oczywiście, że analizujemy. 

W takim razie pytanie nr 2 – a czy wyciągasz z tego wnioski i wdrażasz zmiany, jeśli okażą się konieczne?

Z tym już bywa gorzej, bo przecież “mój produkt jest super”, “moje działania są przemyślane”, “moje usługi są wyjątkowe”. A przecież szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać innych rezultatów…

Klient na każdym etapie lejka sprzedażowego coś nam mówi – co mu się podoba, a co nie, dlaczego coś kupił, a dlaczego nie itd.

Obecne trendy konsumenckie jeszcze mocniej podkreślają potrzebę wsłuchiwania się w głosy (oczekiwania) klientów i wyciągania wniosków. I nawet jeśli nie wdrożymy którejś konkretnej rzeczy, to trzeba to skutecznie zakomunikować.

Bo jak to mówią Communication is everything, and everything is communication.

Komunikuj się

Od pewnego czasu na stadionach piłkarskich narasta pewne zjawisko. Przede wszystkim dzieci, ale zdarza się, że także dorośli, stoją z coraz bardziej wymyślnymi transparentami, na których proszą konkretnego zawodnika o koszulkę meczową. 

A przecież taki kibic to jest klientem klubu – kupuje karnet, szalik itd. Klubowe zyski z dni meczowych i z gadżetów idą w miliony!

Dlaczego o tym mówimy? Otóż całkiem niedawno, bo na początku listopada, Raków Częstochowa – czyli topowa drużyna w Polsce – poprosił w social mediach, aby kibice zrezygnowali z plakatów z prośbami o koszulki.

“Jesteśmy wdzięczni za wszystkie gesty i przejawy wsparcia…”, “zawodnicy nie są już w stanie wręczyć koszulki każdemu…”, “przyszedł czas, że musimy powiedzieć stop, by uniknąć nieporozumień…”.

To fragmenty z oficjalnej prośby klubu i zawodników. Czy zachowali się niegrzecznie wobec swoich fanów (klientów)? Zaryzykowali i przelicytowali?

Wręcz odwrotnie! W social mediach przewinęła się lawina pozytywnych komentarzy i słów wsparcia ze strony kibiców. Bo tego właśnie oczekują obecnie klienci – szczerej i naturalnej komunikacji. Choć tempo życia wciąż rośnie i rośnie, musisz znaleźć czas na komunikowanie się z klientami i to nie tylko za pomocą sloganów reklamowych. Porozmawiaj z nim – to podstawa nowoczesnego content marketingu.

Jeśli więc chcesz sprzedawać, trzymaj rękę na pulsie i analizuj trendy konsumenckie, wyciągaj z nich wnioski, podjedź krytycznie do swojej działalności. To szansa na Twój rozwój. 

Wiedza
Hutchinson 24 października 2022
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR. Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment […]

Wiedza
Hutchinson 22 września 2022
HR Genius 3.0 Skorzystaj, zapisz się

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wpływa również na to, w jaki sposób zarządzamy pracownikami. Między innymi o tym porozmawiamy już 20 października podczas Kongresu HR Genius 3.0. Hutchinson Institute wspólnie z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Nowy Styl zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. HR Genius 3.0 to spotkanie ludzi biznesu, menadżerów, dyrektorów HR oraz tych wszystkich osób, […]

Wiedza
Hutchinson 14 września 2022
Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym

Wypalenie zawodowe może dotknąć każdą osobę czynną zawodowo, bez znaczenia, czy pracujesz od 5 lat w biurze, masz za sobą 10 lat pracy jako lekarz, albo od 20 lat prowadzisz osiedlowy sklepik z warzywami. Czujesz się wyczerpany, rozdrażniony, a na myśl o wstawaniu rano do pracy boli Cię głowa? A jeśli są to objawy wypalenia […]

Wiedza
Hutchinson 26 sierpnia 2022
Lifelong learning – dlaczego warto się uczyć?

Idea lifelong learning pozwala odnaleźć się w ciągle zmieniającym się świecie. Bez nieustannego podnoszenia kwalifikacji można zostać w tyle nie tylko w życiu zawodowym, ale także w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego. Lifelong learnng, czy jak wolą niektórzy – kształcenie ustawiczne, nie oznacza wyłącznie zdobywania nowej wiedzy, nazwijmy ją “wiedzą książkową”. Lifelong learning to nowe kompetencje […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]

Wiedza
Hutchinson 22 września 2022
HR Genius 3.0 Skorzystaj, zapisz się

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wpływa również na to, w jaki sposób zarządzamy pracownikami. Między innymi o tym porozmawiamy już 20 października podczas Kongresu HR Genius 3.0. Hutchinson Institute wspólnie z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Nowy Styl zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. HR Genius 3.0 to spotkanie ludzi biznesu, menadżerów, dyrektorów HR oraz tych wszystkich osób, […]

Szkolenia
Hutchinson 17 sierpnia 2022
FSA – narzędzie na miarę dzisiejszych czasów

Żyjemy w niezwykle dynamicznych czasach. Otacza nas świat VUCA, którego głównymi cechami są: V- zmienność (ang. volatility); U- niepewność (ang. uncertainty C- złożoność (ang. complexity A- niejednoznaczność (ang. ambiguity) Warto podkreślić, że ta zmienna rzeczywistość dotyczy tak naprawdę wszystkich sfer naszego życia. Mając to na względzie, powinniśmy szukać nowych sposobów i rozwiązań, które ułatwią nam […]

Szkolenia
Hutchinson 7 czerwca 2022
Core Energetics – szkolenie z osiągania harmonii

  Core Energetics – co to? Core Energetics to metoda psychoterapii opracowana przez psychiatrę Johna Pierrakosa i jego żonę  Evę Pierracos, która integruje psychoterapię zorientowaną na ciało z rozwojem aspektu duchowego. Intencją twórców metody było pomóc w osiągnięciu wielopoziomowej integracji wewnętrznej, sprawić, aby ciało i psychika znalazły się w harmonii, a uwolniona energia życiowa pozwoliła […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Audyt językowy wskaże Ci odpowiednie drzwi

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]

Wiedza
Hutchinson 24 października 2022
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR. Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment […]

Wiedza
Hutchinson 22 września 2022
HR Genius 3.0 Skorzystaj, zapisz się

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wpływa również na to, w jaki sposób zarządzamy pracownikami. Między innymi o tym porozmawiamy już 20 października podczas Kongresu HR Genius 3.0. Hutchinson Institute wspólnie z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Nowy Styl zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. HR Genius 3.0 to spotkanie ludzi biznesu, menadżerów, dyrektorów HR oraz tych wszystkich osób, […]

Wiedza
Hutchinson 14 września 2022
Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym

Wypalenie zawodowe może dotknąć każdą osobę czynną zawodowo, bez znaczenia, czy pracujesz od 5 lat w biurze, masz za sobą 10 lat pracy jako lekarz, albo od 20 lat prowadzisz osiedlowy sklepik z warzywami. Czujesz się wyczerpany, rozdrażniony, a na myśl o wstawaniu rano do pracy boli Cię głowa? A jeśli są to objawy wypalenia […]