Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Hutchinson 17 listopada 2022
Wiedza
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy konsumenckie.

Jeszcze 20 lat temu mało kto wyobrażał sobie takie rozwiązania jak zakupy za pomocą aplikacji na smartfonie (ba, mało kto wyobrażał sobie coś takiego jak smartfon). A czy ktokolwiek sądził, że tak szybko sztuczna inteligencja będzie wspierać nas podczas robienia zakupów? A przecież dziś aplikacji zakupowych jest cała masa, a Visual Search staje się niezbędnym standardem.

Oczekiwania konsumentów zmieniały się rzecz jasna zawsze, jednak obecnie wydaje się, że te zmiany są dużo bardziej dynamiczne. Swoje piętno odcisnęła na nas niewątpliwie pandemia.

Postpandemiczne zakupy

Czy pamiętasz jeszcze, że dosłownie 2 lata temu w sklepach były limity klientów? Że działały wyłącznie sklepy z produktami pierwszej potrzeby, a galerie handlowe były zamknięte na cztery spusty?

Człowiek szybko wypiera takie rzeczy z pamięci, ale tak to właśnie wyglądało. Pandemia zatrzęsła całym światem i pewnie jej skutki, jak w efekcie motyla, odczuwać będziemy jeszcze przez wiele, wiele lat. I pewnie nawet nie do końca jesteśmy w stanie przewidzieć tych konsekwencji.

Pandemia wymogła na nas elastyczność – ci, którzy pierwsi dostrzegli te zmiany, mogli z kryzysowej sytuacji wyjść zwycięsko. Jeszcze mocniej rozwinął się e-learning, bo okazało się, że to bezpieczna i w sumie wygodna metoda nauczania.

Postpandemiczny klient oczekuje właśnie tego komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Różne badania i analizy postaw konsumenckich pokazują dobitnie, że jeszcze mocniej zwracamy uwagę na to, jaka jest obsługa klienta, czy towar/usługa oferowane są w sposób wygodny (np. dostawa, możliwość zwrotu) i bezpieczny (np. brak konieczności zakładania konta do zakupów). 

Kluczem jest wsłuchanie się w oczekiwania klienta, w jego doświadczenia – stąd też wzrost znaczenia tzw. user experience. 

Korzystaj z doświadczeń

Czy analizujesz opinie i zachowania swoich klientów? Na tak postawione pytanie z pewnością wielu (jeśli nie wszyscy) właścicieli marek/firm odpowie: Oczywiście, że analizujemy. 

W takim razie pytanie nr 2 – a czy wyciągasz z tego wnioski i wdrażasz zmiany, jeśli okażą się konieczne?

Z tym już bywa gorzej, bo przecież “mój produkt jest super”, “moje działania są przemyślane”, “moje usługi są wyjątkowe”. A przecież szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać innych rezultatów…

Klient na każdym etapie lejka sprzedażowego coś nam mówi – co mu się podoba, a co nie, dlaczego coś kupił, a dlaczego nie itd.

Obecne trendy konsumenckie jeszcze mocniej podkreślają potrzebę wsłuchiwania się w głosy (oczekiwania) klientów i wyciągania wniosków. I nawet jeśli nie wdrożymy którejś konkretnej rzeczy, to trzeba to skutecznie zakomunikować.

Bo jak to mówią Communication is everything, and everything is communication.

Komunikuj się

Od pewnego czasu na stadionach piłkarskich narasta pewne zjawisko. Przede wszystkim dzieci, ale zdarza się, że także dorośli, stoją z coraz bardziej wymyślnymi transparentami, na których proszą konkretnego zawodnika o koszulkę meczową. 

A przecież taki kibic to jest klientem klubu – kupuje karnet, szalik itd. Klubowe zyski z dni meczowych i z gadżetów idą w miliony!

Dlaczego o tym mówimy? Otóż całkiem niedawno, bo na początku listopada, Raków Częstochowa – czyli topowa drużyna w Polsce – poprosił w social mediach, aby kibice zrezygnowali z plakatów z prośbami o koszulki.

“Jesteśmy wdzięczni za wszystkie gesty i przejawy wsparcia…”, “zawodnicy nie są już w stanie wręczyć koszulki każdemu…”, “przyszedł czas, że musimy powiedzieć stop, by uniknąć nieporozumień…”.

To fragmenty z oficjalnej prośby klubu i zawodników. Czy zachowali się niegrzecznie wobec swoich fanów (klientów)? Zaryzykowali i przelicytowali?

Wręcz odwrotnie! W social mediach przewinęła się lawina pozytywnych komentarzy i słów wsparcia ze strony kibiców. Bo tego właśnie oczekują obecnie klienci – szczerej i naturalnej komunikacji. Choć tempo życia wciąż rośnie i rośnie, musisz znaleźć czas na komunikowanie się z klientami i to nie tylko za pomocą sloganów reklamowych. Porozmawiaj z nim – to podstawa nowoczesnego content marketingu.

Jeśli więc chcesz sprzedawać, trzymaj rękę na pulsie i analizuj trendy konsumenckie, wyciągaj z nich wnioski, podjedź krytycznie do swojej działalności. To szansa na Twój rozwój. 

Wiedza
Hutchinson 3 marca 2023
Co wpływa na rozwój pracownika

Rozwój osobisty pracownika, jego kompetencji, umiejętności leży przede wszystkim w jego własnym interesie, ale również powinien być celem dla przedsiębiorstwa czy organizacji. Dlaczego należy dbać o plany rozwojowe poszczególnych pracowników i jak należy włączać ich w ten proces? Rozwój to długotrwały cykl. I bez znaczenia, czy mówimy o rozwoju pracownika, czy o rozwoju firmy, to […]

Wiedza
Hutchinson 20 lutego 2023
Odporność psychiczna, czyli jak radzić sobie ze stresem

Stres każdego dnia niszczy nasze zdrowie. Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak długotrwały stres wpływa na twoje życie i do jakich poważnych problemów zdrowotnych w konsekwencji prowadzi. Czy stresu można uniknąć? A może jest on stałym elementem życia każdego z nas i po prostu trzeba nauczyć się z nim funkcjonować? Szef […]

Wiedza
Hutchinson 16 grudnia 2022
Odbierz świąteczny prezent!

Wesołych Świąt! Zespół Hutchinson Institute pragnie złożyć Wam najweselsze życzenia: radości w Święta i na co dzień, spokoju ducha, wspaniałego czasu spędzonego w gronie ulubionych osób oraz nieskończonej motywacji do działania w 2023 roku. Który prezent wybierzesz dla siebie? W tym roku mamy dla Ciebie cyfrowy prezent świąteczny! Jesteśmy firmą szkoleniową i naszym głównym celem […]

Wiedza
Hutchinson 24 października 2022
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR. Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment […]

Szkolenia
Hutchinson 16 lutego 2023
Zbuduj zespół

Mówi się, że samemu można iść szybciej, ale wspólnie dojdziemy dalej. To zespół jest siłą. Prawdą jest, że nawet najsilniejsza jednostka nie jest w stanie oprzeć się grupie. Pod warunkiem że działa ona zespołowo, tzn. realizuje wspólne cele, podziela podobne wartości, ufa sobie i skutecznie się komunikuje. Budowanie zespołu jest istotną częścią każdej firmy i […]

Szkolenia
Hutchinson 2 lutego 2023
Jaki powinien być nowoczesny manager?

Współczesny manager to kompetentny lider, który posiada autorytet, umie motywować swój zespół i wie, jak krok po kroku dążyć do celu, by osiągnąć sukces. Skuteczny manager ma umiejętności interpersonalne, które pozwalają mu na efektywną komunikację i budowanie zaufania wśród współpracowników. Nowoczesny manager szuka sposobów na podniesienie swoich kompetencji – inwestuje w rozwój osobisty i bierze […]

Szkolenia
Hutchinson 5 grudnia 2022
Trendy w szkoleniach – kompetencje i rozwój

Szkolenia dla pracowników, dla przedsiębiorców, dla menadżerów – bez względu na stanowisko i miejsce w firmie trudno wyobrazić sobie rozwój bez zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Jakie są najbardziej pożądane kompetencje, na których rozwój stawiają obecnie firmy? Przedstawiamy trendy szkoleniowe, czyli to, co było najbardziej popularne oraz co zyskuje coraz większe zainteresowanie. Czego chcesz się […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Audyt językowy wskaże Ci odpowiednie drzwi

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]

Wiedza
Hutchinson 3 marca 2023
Co wpływa na rozwój pracownika

Rozwój osobisty pracownika, jego kompetencji, umiejętności leży przede wszystkim w jego własnym interesie, ale również powinien być celem dla przedsiębiorstwa czy organizacji. Dlaczego należy dbać o plany rozwojowe poszczególnych pracowników i jak należy włączać ich w ten proces? Rozwój to długotrwały cykl. I bez znaczenia, czy mówimy o rozwoju pracownika, czy o rozwoju firmy, to […]

Wiedza
Hutchinson 20 lutego 2023
Odporność psychiczna, czyli jak radzić sobie ze stresem

Stres każdego dnia niszczy nasze zdrowie. Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak długotrwały stres wpływa na twoje życie i do jakich poważnych problemów zdrowotnych w konsekwencji prowadzi. Czy stresu można uniknąć? A może jest on stałym elementem życia każdego z nas i po prostu trzeba nauczyć się z nim funkcjonować? Szef […]

Szkolenia
Hutchinson 16 lutego 2023
Zbuduj zespół

Mówi się, że samemu można iść szybciej, ale wspólnie dojdziemy dalej. To zespół jest siłą. Prawdą jest, że nawet najsilniejsza jednostka nie jest w stanie oprzeć się grupie. Pod warunkiem że działa ona zespołowo, tzn. realizuje wspólne cele, podziela podobne wartości, ufa sobie i skutecznie się komunikuje. Budowanie zespołu jest istotną częścią każdej firmy i […]

Szkolenia
Hutchinson 2 lutego 2023
Jaki powinien być nowoczesny manager?

Współczesny manager to kompetentny lider, który posiada autorytet, umie motywować swój zespół i wie, jak krok po kroku dążyć do celu, by osiągnąć sukces. Skuteczny manager ma umiejętności interpersonalne, które pozwalają mu na efektywną komunikację i budowanie zaufania wśród współpracowników. Nowoczesny manager szuka sposobów na podniesienie swoich kompetencji – inwestuje w rozwój osobisty i bierze […]