Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Hutchinson 17 listopada 2022
Wszystkie
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy konsumenckie.

Jeszcze 20 lat temu mało kto wyobrażał sobie takie rozwiązania jak zakupy za pomocą aplikacji na smartfonie (ba, mało kto wyobrażał sobie coś takiego jak smartfon). A czy ktokolwiek sądził, że tak szybko sztuczna inteligencja będzie wspierać nas podczas robienia zakupów? A przecież dziś aplikacji zakupowych jest cała masa, a Visual Search staje się niezbędnym standardem.

Oczekiwania konsumentów zmieniały się rzecz jasna zawsze, jednak obecnie wydaje się, że te zmiany są dużo bardziej dynamiczne. Swoje piętno odcisnęła na nas niewątpliwie pandemia.

Postpandemiczne zakupy

Czy pamiętasz jeszcze, że dosłownie 2 lata temu w sklepach były limity klientów? Że działały wyłącznie sklepy z produktami pierwszej potrzeby, a galerie handlowe były zamknięte na cztery spusty?

Człowiek szybko wypiera takie rzeczy z pamięci, ale tak to właśnie wyglądało. Pandemia zatrzęsła całym światem i pewnie jej skutki, jak w efekcie motyla, odczuwać będziemy jeszcze przez wiele, wiele lat. I pewnie nawet nie do końca jesteśmy w stanie przewidzieć tych konsekwencji.

Pandemia wymogła na nas elastyczność – ci, którzy pierwsi dostrzegli te zmiany, mogli z kryzysowej sytuacji wyjść zwycięsko. Jeszcze mocniej rozwinął się e-learning, bo okazało się, że to bezpieczna i w sumie wygodna metoda nauczania.

Postpandemiczny klient oczekuje właśnie tego komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Różne badania i analizy postaw konsumenckich pokazują dobitnie, że jeszcze mocniej zwracamy uwagę na to, jaka jest obsługa klienta, czy towar/usługa oferowane są w sposób wygodny (np. dostawa, możliwość zwrotu) i bezpieczny (np. brak konieczności zakładania konta do zakupów). 

Kluczem jest wsłuchanie się w oczekiwania klienta, w jego doświadczenia – stąd też wzrost znaczenia tzw. user experience. 

Korzystaj z doświadczeń

Czy analizujesz opinie i zachowania swoich klientów? Na tak postawione pytanie z pewnością wielu (jeśli nie wszyscy) właścicieli marek/firm odpowie: Oczywiście, że analizujemy. 

W takim razie pytanie nr 2 – a czy wyciągasz z tego wnioski i wdrażasz zmiany, jeśli okażą się konieczne?

Z tym już bywa gorzej, bo przecież “mój produkt jest super”, “moje działania są przemyślane”, “moje usługi są wyjątkowe”. A przecież szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać innych rezultatów…

Klient na każdym etapie lejka sprzedażowego coś nam mówi – co mu się podoba, a co nie, dlaczego coś kupił, a dlaczego nie itd.

Obecne trendy konsumenckie jeszcze mocniej podkreślają potrzebę wsłuchiwania się w głosy (oczekiwania) klientów i wyciągania wniosków. I nawet jeśli nie wdrożymy którejś konkretnej rzeczy, to trzeba to skutecznie zakomunikować.

Bo jak to mówią Communication is everything, and everything is communication.

Komunikuj się

Od pewnego czasu na stadionach piłkarskich narasta pewne zjawisko. Przede wszystkim dzieci, ale zdarza się, że także dorośli, stoją z coraz bardziej wymyślnymi transparentami, na których proszą konkretnego zawodnika o koszulkę meczową. 

A przecież taki kibic to jest klientem klubu – kupuje karnet, szalik itd. Klubowe zyski z dni meczowych i z gadżetów idą w miliony!

Dlaczego o tym mówimy? Otóż całkiem niedawno, bo na początku listopada, Raków Częstochowa – czyli topowa drużyna w Polsce – poprosił w social mediach, aby kibice zrezygnowali z plakatów z prośbami o koszulki.

“Jesteśmy wdzięczni za wszystkie gesty i przejawy wsparcia…”, “zawodnicy nie są już w stanie wręczyć koszulki każdemu…”, “przyszedł czas, że musimy powiedzieć stop, by uniknąć nieporozumień…”.

To fragmenty z oficjalnej prośby klubu i zawodników. Czy zachowali się niegrzecznie wobec swoich fanów (klientów)? Zaryzykowali i przelicytowali?

Wręcz odwrotnie! W social mediach przewinęła się lawina pozytywnych komentarzy i słów wsparcia ze strony kibiców. Bo tego właśnie oczekują obecnie klienci – szczerej i naturalnej komunikacji. Choć tempo życia wciąż rośnie i rośnie, musisz znaleźć czas na komunikowanie się z klientami i to nie tylko za pomocą sloganów reklamowych. Porozmawiaj z nim – to podstawa nowoczesnego content marketingu.

Jeśli więc chcesz sprzedawać, trzymaj rękę na pulsie i analizuj trendy konsumenckie, wyciągaj z nich wnioski, podjedź krytycznie do swojej działalności. To szansa na Twój rozwój. 

Wiedza
Hutchinson 26 marca 2024
Silver Tsunami – Pokolenie 50+ na rynku pracy

Kwestia zatrudnienia osób w wieku 50+ stanowi w naszym kraju wciąż istotny problem, pomimo zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat. Stereotypy dotyczące wieku, przeszkody technologiczne oraz oczekiwania finansowe są jedynie częścią barier, które utrudniają pokoleniu określanemu mianem „silversów” znalezienie zatrudnienia. Niemniej, pokolenie 50-latków pragnie pozostać aktywne zawodowo jak najdłużej. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i […]

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Wiedza
Hutchinson 26 marca 2024
Silver Tsunami – Pokolenie 50+ na rynku pracy

Kwestia zatrudnienia osób w wieku 50+ stanowi w naszym kraju wciąż istotny problem, pomimo zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat. Stereotypy dotyczące wieku, przeszkody technologiczne oraz oczekiwania finansowe są jedynie częścią barier, które utrudniają pokoleniu określanemu mianem „silversów” znalezienie zatrudnienia. Niemniej, pokolenie 50-latków pragnie pozostać aktywne zawodowo jak najdłużej. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i […]

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Szkolenia
Hutchinson 21 września 2023
Szkolenia dla lidera organizacji – nowoczesne przywództwo

Dobry lider wie, że podnoszenie kompetencji – własnych i zespołu – to klucz do sukcesu. Dobry lider wie również, jak spośród całej masy szkoleń, wybrać te wartościowe. Dopasowane szkolenia dla liderów podnoszą nie tylko jego wiedzę i umiejętności, ale budują całą organizację. Co powoduje, że jedna firma rośnie, a inna pogłębia się w kryzysie? Jak […]

Szkolenia
Hutchinson 16 sierpnia 2023
Czy przywództwa można się nauczyć?

Czy przywództwo to wrodzony dar, czy umiejętność, którą można opanować? To pytanie nurtuje wielu z nas. Czasem patrzymy na inspirujących liderów i zastanawiamy się, czy ich zdolności przywódcze są wynikiem genów, czy ciężkiej pracy. Dobra wiadomość brzmi: przywództwo można się nauczyć – choć są też tacy, którzy twierdzą, że z tym trzeba się urodzić. Jednak […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Syndrom poniedziałku, czyli jak zwalczyć niedzielną chandrę

Czym jest syndrom poniedziałku? To uczucie, które wszyscy znamy zbyt dobrze. To ten moment, kiedy weekend dobiega końca i wiesz, że już za kilkanaście godzin musisz wrócić do pracy. Brr… Syndrom poniedziałku (albo syndorm niedzieli) to temat znany wielu osobom, a zwłaszcza tym, którzy od wielu lat wykonują tę samą pracę, wykonują te same obowiązki, […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Czy wiesz, co to Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Do uczenia się języków obcych chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. W tym kontekście Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR albo ESOKJ) odgrywa kluczową rolę w ocenie i opisie poziomów umiejętności językowych, szczególnie w odniesieniu do języka angielskiego — jednego z najpowszechniej używanych języków na świecie, takiego nowożytnego lingua franca. Poziomy CEFR to jedno, […]

Języki
Hutchinson 30 maja 2023
Czy szkolenie językowe online są efektywne?

Gdy firma chce podbijać globalne rynki, musi zatrudniać pracowników, którzy swobodnie komunikują się w różnych językach obcych. Jak zorganizować firmowe kursy językowe, by wciąż doskonalić te kompetencje? Czy szkolenia online są lepsze od tych stacjonarnych?  E-learning nie pojawił się wraz z pandemią i lockdownami. Różnego rodzaju kursy internetowe istniały już wcześniej, ale fakt – COVID-19 […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Na czym polega audyt językowy

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]