Najważniejsze trendy HR

Hutchinson 24 października 2022
Wiedza
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR.

Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment i pozostaną przy starych schematach, może się okazać, że młodzi i zdolni będą omijać tą firmę szerokim łukiem.

Jeszcze do niedawna rynek pracy zdominowany był przez pokolenia X i Y (czyli w uproszczeniu osoby urodzone w drugiej połowie XX w.). Obecnie powoli do głosu zaczyna dochodzić pokolenie Z – osoby, które nie znają “niecyfrowego” świata. Piętno na trendach w  HR odcisnęła również pandemia, choć pewnie jej społeczne skutki odczujemy mocniej dopiero za jakiś czas. 

Spośród różnych analiz i badań wybraliśmy 3 trendy, które naszym zdaniem są bardzo widoczne – to po pierwsze, a po drugie – wymagają przeorganizowania systemu myślenia o pracownikach i o firmie.

Well-being w HR

Który przełożony czy pracodawca 20 – 30 lat temu zwracał uwagę na samopoczucie pracownika? Jeśli takiego znasz, to musiałeś trafić na wyjątkowo empatyczną osobę. Wówczas liczyła się praca, praca i jeszcze raz praca. 

Oczywiście firmowe zadania są wciąż istotne i kluczowe, ale okazało się, że pracownik realizuje je lepiej i sprawniej, gdy czuje się po prostu dobrze i komfortowo.

Ważna uwaga – well-being w miejscu pracy to filozofia działania całej organizacji, a nie paczka z okazji Świąt, czy dofinansowanie wczasów (choć wsparcie finansowe i docenienie jest rzecz jasna ważnym elementem).

Coraz mocniej w HR podkreśla się konieczność zaprojektowania well-beingowego środowiska pracy, które z jednej strony pozwala łączyć życie prywatne z zawodowym, a z drugiej jest impulsem do twórczego działania w pracy, do zaangażowania się w życie w firmy.

Dlatego właśnie wielu przedsiębiorców i wiele organizacji kieruje swoich managerów na specjalistyczne kursy i szkolenia wellbeingowe. To okazja, aby zrozumieć tę ideę i przekuć ją w sukces firmy.

Talenty

Chyba żaden pracodawca nie chce tracić cennych pracowników. Z drugiej jednak strony nie można przecież wykluczyć, że któregoś dnia najlepszy pracownik postanowi zmienić miejsce pracy. Na taką sytuację trzeba się przygotować – można mieć listę kandydatów do pracy z zewnątrz, ale pierwszym krokiem powinna być analiza talentów wewnątrz firmy.

System wyławiania talentów (zarządzania talentami) w organizacji jest nie tylko trendem, a po prostu koniecznością. Mówiąc wprost – firm nie stać na utratę potencjału, który być może kryje się w zespole. Tylko jak go odkryć?

Narzędzi jest wiele, a jednym z nich są z pewnością szkolenia podnoszące kwalifikacje lub takie, które pomagają w odkryciu nowych cech, nowych zdolności. To podejście ściśle wiążę się z ideą life long learning. Kto wie, czy w Twoim zespole nie pracuje teraz wybitny analityk albo osoba o wyjątkowych zdolnościach do nauki języków obcych? 

Onboarding i offboarding

O ile onboarding był trendy już jakiś czas temu, to coraz większe znaczenie przykłada się teraz do offboardingu. Mówiąc w skrócie – onboarding polega na przyjaznym przyjęciu nowego pracownika do pracy (przydzielenie opiekuna, szkolenia wprowadzające itp.). Offboarding to z kolei komfortowe rozstanie się z pracownikiem (przekazanie zadań, rozliczenie się z powierzonego sprzętu itp.).

Dlaczego z punktu widzenia HR takie rozstanie powinno być komfortowe? Otóż zauważono, że znacząco zwiększa się liczba osób (szczególnie specjalistów), które wracają do starego miejsca pracy. Wiąże się to z deficytem wyspecjalizowanych pracowników na rynku pracy.

I teraz pomyśl – czy chciałbyś wrócić do firmy, która pożegnała Cię nieelegancko, w chaosie i dezinformacji? A jeśli to rozstanie przebiegło bezproblemowo, na jasnych zasadach i po prostu kulturalnie? Do której z tych firm Ty byś wrócił?

Trzeba być na bieżąco z trendami HR, bo inaczej Twoja firma może zostać daleko w tyle. Nawet najnowocześniejsze maszyny i najlepszy sprzęt nie osiągną sukcesu bez kompetentnego zespołu. O tym wszystkim porozmawiamy podczas Kongresu HR Genius 3.0., gdzie specjaliści doradzą i podpowiedzą, jak zmierzyć się z najnowszymi kierunkami w zarządzaniu firmą i personelem.

Wiedza
Hutchinson 3 marca 2023
Co wpływa na rozwój pracownika

Rozwój osobisty pracownika, jego kompetencji, umiejętności leży przede wszystkim w jego własnym interesie, ale również powinien być celem dla przedsiębiorstwa czy organizacji. Dlaczego należy dbać o plany rozwojowe poszczególnych pracowników i jak należy włączać ich w ten proces? Rozwój to długotrwały cykl. I bez znaczenia, czy mówimy o rozwoju pracownika, czy o rozwoju firmy, to […]

Wiedza
Hutchinson 20 lutego 2023
Odporność psychiczna, czyli jak radzić sobie ze stresem

Stres każdego dnia niszczy nasze zdrowie. Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak długotrwały stres wpływa na twoje życie i do jakich poważnych problemów zdrowotnych w konsekwencji prowadzi. Czy stresu można uniknąć? A może jest on stałym elementem życia każdego z nas i po prostu trzeba nauczyć się z nim funkcjonować? Szef […]

Wiedza
Hutchinson 16 grudnia 2022
Odbierz świąteczny prezent!

Wesołych Świąt! Zespół Hutchinson Institute pragnie złożyć Wam najweselsze życzenia: radości w Święta i na co dzień, spokoju ducha, wspaniałego czasu spędzonego w gronie ulubionych osób oraz nieskończonej motywacji do działania w 2023 roku. Który prezent wybierzesz dla siebie? W tym roku mamy dla Ciebie cyfrowy prezent świąteczny! Jesteśmy firmą szkoleniową i naszym głównym celem […]

Wiedza
Hutchinson 17 listopada 2022
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy […]

Szkolenia
Hutchinson 16 lutego 2023
Zbuduj zespół

Mówi się, że samemu można iść szybciej, ale wspólnie dojdziemy dalej. To zespół jest siłą. Prawdą jest, że nawet najsilniejsza jednostka nie jest w stanie oprzeć się grupie. Pod warunkiem że działa ona zespołowo, tzn. realizuje wspólne cele, podziela podobne wartości, ufa sobie i skutecznie się komunikuje. Budowanie zespołu jest istotną częścią każdej firmy i […]

Szkolenia
Hutchinson 2 lutego 2023
Jaki powinien być nowoczesny manager?

Współczesny manager to kompetentny lider, który posiada autorytet, umie motywować swój zespół i wie, jak krok po kroku dążyć do celu, by osiągnąć sukces. Skuteczny manager ma umiejętności interpersonalne, które pozwalają mu na efektywną komunikację i budowanie zaufania wśród współpracowników. Nowoczesny manager szuka sposobów na podniesienie swoich kompetencji – inwestuje w rozwój osobisty i bierze […]

Szkolenia
Hutchinson 5 grudnia 2022
Trendy w szkoleniach – kompetencje i rozwój

Szkolenia dla pracowników, dla przedsiębiorców, dla menadżerów – bez względu na stanowisko i miejsce w firmie trudno wyobrazić sobie rozwój bez zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Jakie są najbardziej pożądane kompetencje, na których rozwój stawiają obecnie firmy? Przedstawiamy trendy szkoleniowe, czyli to, co było najbardziej popularne oraz co zyskuje coraz większe zainteresowanie. Czego chcesz się […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Audyt językowy wskaże Ci odpowiednie drzwi

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]

Wiedza
Hutchinson 3 marca 2023
Co wpływa na rozwój pracownika

Rozwój osobisty pracownika, jego kompetencji, umiejętności leży przede wszystkim w jego własnym interesie, ale również powinien być celem dla przedsiębiorstwa czy organizacji. Dlaczego należy dbać o plany rozwojowe poszczególnych pracowników i jak należy włączać ich w ten proces? Rozwój to długotrwały cykl. I bez znaczenia, czy mówimy o rozwoju pracownika, czy o rozwoju firmy, to […]

Wiedza
Hutchinson 20 lutego 2023
Odporność psychiczna, czyli jak radzić sobie ze stresem

Stres każdego dnia niszczy nasze zdrowie. Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak długotrwały stres wpływa na twoje życie i do jakich poważnych problemów zdrowotnych w konsekwencji prowadzi. Czy stresu można uniknąć? A może jest on stałym elementem życia każdego z nas i po prostu trzeba nauczyć się z nim funkcjonować? Szef […]

Szkolenia
Hutchinson 16 lutego 2023
Zbuduj zespół

Mówi się, że samemu można iść szybciej, ale wspólnie dojdziemy dalej. To zespół jest siłą. Prawdą jest, że nawet najsilniejsza jednostka nie jest w stanie oprzeć się grupie. Pod warunkiem że działa ona zespołowo, tzn. realizuje wspólne cele, podziela podobne wartości, ufa sobie i skutecznie się komunikuje. Budowanie zespołu jest istotną częścią każdej firmy i […]

Szkolenia
Hutchinson 2 lutego 2023
Jaki powinien być nowoczesny manager?

Współczesny manager to kompetentny lider, który posiada autorytet, umie motywować swój zespół i wie, jak krok po kroku dążyć do celu, by osiągnąć sukces. Skuteczny manager ma umiejętności interpersonalne, które pozwalają mu na efektywną komunikację i budowanie zaufania wśród współpracowników. Nowoczesny manager szuka sposobów na podniesienie swoich kompetencji – inwestuje w rozwój osobisty i bierze […]