Najważniejsze trendy HR

Hutchinson 24 października 2022
Wszystkie
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR.

Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment i pozostaną przy starych schematach, może się okazać, że młodzi i zdolni będą omijać tą firmę szerokim łukiem.

Jeszcze do niedawna rynek pracy zdominowany był przez pokolenia X i Y (czyli w uproszczeniu osoby urodzone w drugiej połowie XX w.). Obecnie powoli do głosu zaczyna dochodzić pokolenie Z – osoby, które nie znają “niecyfrowego” świata. Piętno na trendach w  HR odcisnęła również pandemia, choć pewnie jej społeczne skutki odczujemy mocniej dopiero za jakiś czas. 

Spośród różnych analiz i badań wybraliśmy 3 trendy, które naszym zdaniem są bardzo widoczne – to po pierwsze, a po drugie – wymagają przeorganizowania systemu myślenia o pracownikach i o firmie.

Well-being w HR

Który przełożony czy pracodawca 20 – 30 lat temu zwracał uwagę na samopoczucie pracownika? Jeśli takiego znasz, to musiałeś trafić na wyjątkowo empatyczną osobę. Wówczas liczyła się praca, praca i jeszcze raz praca. 

Oczywiście firmowe zadania są wciąż istotne i kluczowe, ale okazało się, że pracownik realizuje je lepiej i sprawniej, gdy czuje się po prostu dobrze i komfortowo.

Ważna uwaga – well-being w miejscu pracy to filozofia działania całej organizacji, a nie paczka z okazji Świąt, czy dofinansowanie wczasów (choć wsparcie finansowe i docenienie jest rzecz jasna ważnym elementem).

Coraz mocniej w HR podkreśla się konieczność zaprojektowania well-beingowego środowiska pracy, które z jednej strony pozwala łączyć życie prywatne z zawodowym, a z drugiej jest impulsem do twórczego działania w pracy, do zaangażowania się w życie w firmy.

Dlatego właśnie wielu przedsiębiorców i wiele organizacji kieruje swoich managerów na specjalistyczne kursy i szkolenia wellbeingowe. To okazja, aby zrozumieć tę ideę i przekuć ją w sukces firmy.

Talenty

Chyba żaden pracodawca nie chce tracić cennych pracowników. Z drugiej jednak strony nie można przecież wykluczyć, że któregoś dnia najlepszy pracownik postanowi zmienić miejsce pracy. Na taką sytuację trzeba się przygotować – można mieć listę kandydatów do pracy z zewnątrz, ale pierwszym krokiem powinna być analiza talentów wewnątrz firmy.

System wyławiania talentów (zarządzania talentami) w organizacji jest nie tylko trendem, a po prostu koniecznością. Mówiąc wprost – firm nie stać na utratę potencjału, który być może kryje się w zespole. Tylko jak go odkryć?

Narzędzi jest wiele, a jednym z nich są z pewnością szkolenia podnoszące kwalifikacje lub takie, które pomagają w odkryciu nowych cech, nowych zdolności. To podejście ściśle wiążę się z ideą life long learning. Kto wie, czy w Twoim zespole nie pracuje teraz wybitny analityk albo osoba o wyjątkowych zdolnościach do nauki języków obcych? 

Onboarding i offboarding

O ile onboarding był trendy już jakiś czas temu, to coraz większe znaczenie przykłada się teraz do offboardingu. Mówiąc w skrócie – onboarding polega na przyjaznym przyjęciu nowego pracownika do pracy (przydzielenie opiekuna, szkolenia wprowadzające itp.). Offboarding to z kolei komfortowe rozstanie się z pracownikiem (przekazanie zadań, rozliczenie się z powierzonego sprzętu itp.).

Dlaczego z punktu widzenia HR takie rozstanie powinno być komfortowe? Otóż zauważono, że znacząco zwiększa się liczba osób (szczególnie specjalistów), które wracają do starego miejsca pracy. Wiąże się to z deficytem wyspecjalizowanych pracowników na rynku pracy.

I teraz pomyśl – czy chciałbyś wrócić do firmy, która pożegnała Cię nieelegancko, w chaosie i dezinformacji? A jeśli to rozstanie przebiegło bezproblemowo, na jasnych zasadach i po prostu kulturalnie? Do której z tych firm Ty byś wrócił?

Trzeba być na bieżąco z trendami HR, bo inaczej Twoja firma może zostać daleko w tyle. Nawet najnowocześniejsze maszyny i najlepszy sprzęt nie osiągną sukcesu bez kompetentnego zespołu. O tym wszystkim porozmawiamy podczas Kongresu HR Genius 3.0., gdzie specjaliści doradzą i podpowiedzą, jak zmierzyć się z najnowszymi kierunkami w zarządzaniu firmą i personelem.

Wiedza
Hutchinson 26 marca 2024
Silver Tsunami – Pokolenie 50+ na rynku pracy

Kwestia zatrudnienia osób w wieku 50+ stanowi w naszym kraju wciąż istotny problem, pomimo zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat. Stereotypy dotyczące wieku, przeszkody technologiczne oraz oczekiwania finansowe są jedynie częścią barier, które utrudniają pokoleniu określanemu mianem „silversów” znalezienie zatrudnienia. Niemniej, pokolenie 50-latków pragnie pozostać aktywne zawodowo jak najdłużej. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i […]

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Wiedza
Hutchinson 26 marca 2024
Silver Tsunami – Pokolenie 50+ na rynku pracy

Kwestia zatrudnienia osób w wieku 50+ stanowi w naszym kraju wciąż istotny problem, pomimo zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat. Stereotypy dotyczące wieku, przeszkody technologiczne oraz oczekiwania finansowe są jedynie częścią barier, które utrudniają pokoleniu określanemu mianem „silversów” znalezienie zatrudnienia. Niemniej, pokolenie 50-latków pragnie pozostać aktywne zawodowo jak najdłużej. W obliczu starzejącego się społeczeństwa i […]

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Szkolenia
Hutchinson 21 września 2023
Szkolenia dla lidera organizacji – nowoczesne przywództwo

Dobry lider wie, że podnoszenie kompetencji – własnych i zespołu – to klucz do sukcesu. Dobry lider wie również, jak spośród całej masy szkoleń, wybrać te wartościowe. Dopasowane szkolenia dla liderów podnoszą nie tylko jego wiedzę i umiejętności, ale budują całą organizację. Co powoduje, że jedna firma rośnie, a inna pogłębia się w kryzysie? Jak […]

Szkolenia
Hutchinson 16 sierpnia 2023
Czy przywództwa można się nauczyć?

Czy przywództwo to wrodzony dar, czy umiejętność, którą można opanować? To pytanie nurtuje wielu z nas. Czasem patrzymy na inspirujących liderów i zastanawiamy się, czy ich zdolności przywódcze są wynikiem genów, czy ciężkiej pracy. Dobra wiadomość brzmi: przywództwo można się nauczyć – choć są też tacy, którzy twierdzą, że z tym trzeba się urodzić. Jednak […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Syndrom poniedziałku, czyli jak zwalczyć niedzielną chandrę

Czym jest syndrom poniedziałku? To uczucie, które wszyscy znamy zbyt dobrze. To ten moment, kiedy weekend dobiega końca i wiesz, że już za kilkanaście godzin musisz wrócić do pracy. Brr… Syndrom poniedziałku (albo syndorm niedzieli) to temat znany wielu osobom, a zwłaszcza tym, którzy od wielu lat wykonują tę samą pracę, wykonują te same obowiązki, […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Czy wiesz, co to Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Do uczenia się języków obcych chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. W tym kontekście Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR albo ESOKJ) odgrywa kluczową rolę w ocenie i opisie poziomów umiejętności językowych, szczególnie w odniesieniu do języka angielskiego — jednego z najpowszechniej używanych języków na świecie, takiego nowożytnego lingua franca. Poziomy CEFR to jedno, […]

Języki
Hutchinson 30 maja 2023
Czy szkolenie językowe online są efektywne?

Gdy firma chce podbijać globalne rynki, musi zatrudniać pracowników, którzy swobodnie komunikują się w różnych językach obcych. Jak zorganizować firmowe kursy językowe, by wciąż doskonalić te kompetencje? Czy szkolenia online są lepsze od tych stacjonarnych?  E-learning nie pojawił się wraz z pandemią i lockdownami. Różnego rodzaju kursy internetowe istniały już wcześniej, ale fakt – COVID-19 […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Na czym polega audyt językowy

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]