Trendy w szkoleniach – kompetencje i rozwój

2022-12-05 superadmin

Szkolenia dla pracowników, dla przedsiębiorców, dla menadżerów – bez względu na stanowisko i miejsce w firmie trudno wyobrazić sobie rozwój bez zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Jakie są najbardziej pożądane kompetencje, na których rozwój stawiają obecnie firmy? Przedstawiamy trendy szkoleniowe, czyli to, co było najbardziej popularne oraz co zyskuje coraz większe zainteresowanie.

Czego chcesz się nauczyć? Celujesz w zdobycie twardych umiejętności, które pozwolą Ci na zmianę branży/zawodu? Czy jednak szlifujesz dotychczasową wiedzę i po prostu chcesz być jeszcze większym profesjonalistą w swojej dziedzinie? A może szkolenia miękkie, które rozwijają kompetencje biznesowe, czy ogólnie rzecz ujmując – osobiste?

Sektor szkoleniowy ciągle się rozwija i dostosowuje swoje usługi do potrzeb klientów – tych indywidualnych, tych z małych firm i tych z ogromnych korporacji. Wiedza o trendach, o zapotrzebowaniu, o oczekiwaniach uczestników pozwala budować ofertę dedykowaną i zindywidualizowaną.

Szkolenia w świecie VUCA

Żyjemy w dynamicznym świecie, gdzie zmiana goni zmianę i w którym mało co jest pewne – to, co jeszcze kilka lat temu było normą i oczywistością, dziś odchodzi do lamusa i się zmienia. Tak wygląda świat VUCA. Coraz częściej naukowcy używają tego określenia, aby opisać dzisiejszą rzeczywistość – V (Volatility) to zmienność, U (Uncertainty) to niepewność, C (Complexity) to złożoność, A (Ambiguity) to niejednoznaczność. Aby dostosować się do tych warunków, trzeba być otwartym na zmiany, bo „nowy świat” wymaga kreatywności, innowacyjności i chęci zdobywania nowej wiedzy. Idea life long learning chyba nigdy wcześniej nie była tak istotna.

Właśnie z tego powodu główny trend szkoleniowy (rozwojowy) to elastyczność. Z jednej strony to dostosowanie przez trenera merytorycznej warstwy do potrzeb klienta, co oznacza uszycie oferty szkolenia na miarę. Normą jest zindywidualizowanie pod konkretne zapotrzebowanie, tak aby zdobywana wiedza i nowe kompetencje odpowiadały wprost oczekiwaniom klienta. To także otwarcie na nową wiedzę i nowe umiejętności, które dają szansę na przebranżowienie. Bo w świecie VUCA nie pracujemy tak jak -naście lat temu, czyli wiele lat w jednej firmie, na jednym stanowisku, wciąż przy tym samym biurku. 

Z drugiej strony elastyczność oznacza praktyczność. Coraz mocniej wykorzystywany e-learning, niewielkie grupy szkoleniowe, konsultacje on-line czy self study – nowoczesne szkolenia nie mogą wyglądać jak nauka w szkolnej ławie. Ważne, by wybrany sposób był efektywny. Bo nie liczy się „odbębnienie” godzin szkoleniowych i certyfikat na zakończenie, ale realnie przekazana wiedza.

Cyfrowy trend w szkoleniach

Kluczowy trend, który widać już od kilku lat, a który nabrał swojej mocy w czasie pandemii – szkolenia przez internet. Czy 15 lat temu, (ba, nawet 10 lat temu) ktoś by pomyślał, że e-learning stanie się tak powszechny i tak masowy? Szkolenia online to może nie tyle trend, ile absolutne minimum, jakie musi oferować firma szkoleniowa. Trendem jest natomiast to, że ta forma nauki jest coraz chętniej wybierana, w wielu branżowych szkoleniach jest dominująca i pomalutku, pomalutku chyba wypiera tradycyjne metody nauczania.

Z drugiej strony – wspomniana elastyczność wymaga także tego, aby działać niestandardowo. Dlatego też w ofercie wielu firm są szkolenia hybrydowe, które łączą klasyczny model z cyfrowymi nowinkami.

Czy szkolenia miękkie są naprawdę soft?

Firmy, bez względu na branże, konkurują ze sobą i to mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. A to dlatego, że świat stał się globalną wioską i nic nie stoi na przeszkodzie, aby towar X kupić nie u lokalnego przedsiębiorcy, ale u konkurencji z drugiego końca Polski, a nawet z zagranicy (tu kłaniają się „twarde” szkolenia językowe). Zatem jak uzyskać przewagę konkurencyjną? Kluczem mogą być tzw. soft skills. To wszelkiego rodzaju szkolenia menedżerskie, sprzedażowe, negocjacyjne czy komunikacyjne.

Ostatnio jednak coraz mocniej się mówi o tym, że błędnie nazywamy je miękkimi. Autorzy raportu The 2022 Workplace Learning Trends postulują, aby pojęcie soft skills zastąpić power skills. Koniec ze szkoleniami miękkimi, pora na szkolenia siły!

Skąd ten pomysł? Otóż zdaniem badaczy każda nowa kompetencja taka jak np. umiejętność negocjacji, zarządzania talentami, budowania zespołu czy sterowania zmianą to budowania siły (mocy) firmy, lidera, zespołu i podwładnych. Świadomi pracodawcy dostrzegają to i inwestują w rozwój power skills – wzrost liczby szkoleń miękkich jest kilkunastokrotny. Tego trendu już się nie da zatrzymać.  

Szkolenie o samopoczuciu – świadomy lider

Na koniec warto wspomnieć o rozwoju szkoleń wellbeingowych. To dość nowy trend, ale mocno zyskujący w ostatnich latach. Bo szkolenia to nie tylko podnoszenie kompetencji – to też rozwój osobisty. Obszar emocji, samopoczucia, samoświadomości był traktowany przez wiele lat po macoszemu. Na szczęście to się zmienia.

Profesjonalny menadżer, świadomy pracownik, nowoczesny przedsiębiorca – wszyscy oni powinni zauważyć zalety szkoleń wellbeingowych. Tym bardziej że w dzisiejszych dynamicznych i chaotycznych czasach siła spokoju, efektywne zarządzanie emocjami i relacjami to cechy niezwykle pożądane. Różne badania pokazują coraz większy deficyt kompetencji społecznych. Dlatego też często szkolenia (programy) wellbeingowe nazywa się kompetencjami przyszłości.

W każdym z nas drzemie potencjał, każdy może szlifować swoje kwalifikacje. A czego Ty chcesz się nauczyć? Na co postawisz, aby dynamiczny świat Ci nie uciekł i Cię nie zaskoczył?

Blog hutchinson institute