Zrozumieć pokolenie Z

2023-03-23 superadmin

Pokolenie Z to grupa, która zanurzyła się w cyfrowym świecie od dzieciństwa i czerpie z niego pełnymi garściami. Wzrost popularności Internetu, pojawienie się smartfonów i mediów społecznościowych sprawiło, że pokolenie to ma zupełnie inny sposób myślenia i sposoby komunikacji niż poprzednie generacje. Pokolenie Z to zjawisko, które zmienia oblicze współczesnego świata i będzie miało ogromny wpływ na przyszłość.

Pokolenie Z, czyli pokolenie nowoczesnych technologii i Internetu

Pokolenie Z to grupa ludzi urodzonych w latach 1995-2010, którzy wychowywali się w dobie wszechobecnego Internetu i nowoczesnych technologii. Jest to pokolenie internetowe, które nie wyobraża sobie życia bez smartfona czy Wi-Fi. Chcąc zrozumieć gen Z, musisz zrozumieć cyfrowy świat. Bo dla przedstawicieli pokolenia Z, technologia jest jednym z kluczowych elementów życia. W Internecie znajdują rozrywkę, rozwiązują swoje problemy, a także kształtują swoją tożsamość poprzez aktywność w sieci. Ba, oni nawet wymuszają dostosowanie się różnych branż do ich potrzeb i dyktują trendy.

Trudno sobie wyobrazić sytuację, by jakakolwiek marka, której grupą docelową jest generacja Z, przetrwała bez aktywnego życia w sieci. Nie ma cię online – nie istniejesz! To pokolenie po prostu żyje w świecie online, a ich główne kanały komunikacyjne to media społecznościowe i różnego rodzaju komunikatory. Nawet stary, dobry sms czy email mogą być dla nich „zbyt powolne”. Jak więc prowadzić skuteczną komunikację z tą grupą osób?

Pokolenie Z na rynku pracy. Co warto o nim wiedzieć?

Osoby gen Z charakteryzują się szybkością przyswajania informacji oraz elastycznością w podejściu do zróżnicowanych sytuacji życiowych. To wszystko przekłada się na ich styl pracy, podejście do obowiązków. Cyfrowy świat to dla nich nie tylko zabawa, ale także narzędzie, które potrafią skutecznie wykorzystać w pracy. Automatyzacje, usprawnienia – jeśli tylko coś można ulepszyć przy pomocy nowych technologii, “Zetka” pewnie to wdroży. Im szybciej coś działa, im jest prostsze, bardziej intuicyjne, tym lepiej.

Ludzie z pokolenia Z są kreatywni, szukają okazji do innowacji, do wdrażania zmian, aby polepszyć i uprościć „system”. Niektórzy mówią, że to dbałość o wygodę, ale na takie stwierdzenie „Zetki” mogą się obrazić. To, że coś może działać szybciej, łatwiej, nie oznacza, że to „wygodnictwo”. 

Co nie zmienia faktu, że jedną z cech generacji Z jest skupienie się na dobrostanie i work-life balance, a obecnie na work-life fluidity. To jeden z kluczowych elementów dla tej grupy. Cenią czas wolny, pracę zdalną, możliwość rozwoju i samorealizacji. Jeśli pracodawca umożliwi im to wszystko, współpraca będzie owocna. Natomiast gdy „Zetka” zauważy, że obowiązki zawodowe są ograniczeniem/hamulcem… po prostu zmieni pracę.

Z pokolenia na pokolenie

Już o milenialsach (albo inaczej pokoleniu Y) mówiło się, że to osoby, dla których nowoczesne technologie są chlebem powszednim. To prawda, skok w cyfrowym rozwoju, w którym uczestniczyli, spowodował, że wszelkie nowinki są im bliskie. Jednak “Zetki” są już o krok dalej. Osoby Y wychowały się w czasach e-maili, sms-ów i rozwoju telefonów komórkowych. Pokolenie Z to komunikatory i social media i Internet, który jest dosłownie wszędzie. 

W milenialsach można jeszcze odnaleźć „coś” z ich rodziców, czyli z generacji X – odpowiedzialność czy dbałość o wykształcenie (choć inaczej pojmowane przez Igreki niż przez X). Dla Y-ów podobnie jak dla Z-ek ważny jest balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ich rodzice z pokolenia X wierzyli w hasło, że „bez pracy nie ma kołaczy” i harowali po kilkanaście godzin. Pokolenie Y, a tym bardziej generacja Z, chce maksymalnie zrównoważyć pracę zawodową i czas wolny. Można nawet powiedzieć, że osoby X trzeba „nauczyć” odpoczywania, relaksowania się, natomiast Y i Z wiedzą doskonale, jak dbać o swój dobrostan. Dla nich programy wellbeigowe są tak samo ważne, jak szkolenia sprzedażowe czy kursy językowe.

Jeśli jesteś z pokolenia X, to nie krytykuj młodszych, nie złorzecz na nich, ale zrozum, że to pokoleniowe różnice stoją za ich stylem życia. Jeśli jesteś “Zetką”, to zrozum, że osoby z gen X to nie pokolenie boomerów, ale osoby wychowane w zupełnie innym świecie, którego ty zwyczajnie nie znasz.

Blog hutchinson institute