Zrozumieć pokolenie Z

Hutchinson 23 marca 2023
Wszystkie
Zrozumieć pokolenie Z

Pokolenie Z to grupa, która zanurzyła się w cyfrowym świecie od dzieciństwa i czerpie z niego pełnymi garściami. Wzrost popularności Internetu, pojawienie się smartfonów i mediów społecznościowych sprawiło, że pokolenie to ma zupełnie inny sposób myślenia i sposoby komunikacji niż poprzednie generacje. Pokolenie Z to zjawisko, które zmienia oblicze współczesnego świata i będzie miało ogromny wpływ na przyszłość.

Pokolenie Z, czyli pokolenie nowoczesnych technologii i Internetu

Pokolenie Z to grupa ludzi urodzonych w latach 1995-2010, którzy wychowywali się w dobie wszechobecnego Internetu i nowoczesnych technologii. Jest to pokolenie internetowe, które nie wyobraża sobie życia bez smartfona czy Wi-Fi. Chcąc zrozumieć gen Z, musisz zrozumieć cyfrowy świat. Bo dla przedstawicieli pokolenia Z, technologia jest jednym z kluczowych elementów życia. W Internecie znajdują rozrywkę, rozwiązują swoje problemy, a także kształtują swoją tożsamość poprzez aktywność w sieci. Ba, oni nawet wymuszają dostosowanie się różnych branż do ich potrzeb i dyktują trendy.

Trudno sobie wyobrazić sytuację, by jakakolwiek marka, której grupą docelową jest generacja Z, przetrwała bez aktywnego życia w sieci. Nie ma cię online – nie istniejesz! To pokolenie po prostu żyje w świecie online, a ich główne kanały komunikacyjne to media społecznościowe i różnego rodzaju komunikatory. Nawet stary, dobry sms czy email mogą być dla nich „zbyt powolne”. Jak więc prowadzić skuteczną komunikację z tą grupą osób?

Pokolenie Z na rynku pracy. Co warto o nim wiedzieć?

Osoby gen Z charakteryzują się szybkością przyswajania informacji oraz elastycznością w podejściu do zróżnicowanych sytuacji życiowych. To wszystko przekłada się na ich styl pracy, podejście do obowiązków. Cyfrowy świat to dla nich nie tylko zabawa, ale także narzędzie, które potrafią skutecznie wykorzystać w pracy. Automatyzacje, usprawnienia – jeśli tylko coś można ulepszyć przy pomocy nowych technologii, “Zetka” pewnie to wdroży. Im szybciej coś działa, im jest prostsze, bardziej intuicyjne, tym lepiej.

Ludzie z pokolenia Z są kreatywni, szukają okazji do innowacji, do wdrażania zmian, aby polepszyć i uprościć „system”. Niektórzy mówią, że to dbałość o wygodę, ale na takie stwierdzenie „Zetki” mogą się obrazić. To, że coś może działać szybciej, łatwiej, nie oznacza, że to „wygodnictwo”. 

Co nie zmienia faktu, że jedną z cech generacji Z jest skupienie się na dobrostanie i work-life balance, a obecnie na work-life fluidity. To jeden z kluczowych elementów dla tej grupy. Cenią czas wolny, pracę zdalną, możliwość rozwoju i samorealizacji. Jeśli pracodawca umożliwi im to wszystko, współpraca będzie owocna. Natomiast gdy „Zetka” zauważy, że obowiązki zawodowe są ograniczeniem/hamulcem… po prostu zmieni pracę.

Z pokolenia na pokolenie

Już o milenialsach (albo inaczej pokoleniu Y) mówiło się, że to osoby, dla których nowoczesne technologie są chlebem powszednim. To prawda, skok w cyfrowym rozwoju, w którym uczestniczyli, spowodował, że wszelkie nowinki są im bliskie. Jednak “Zetki” są już o krok dalej. Osoby Y wychowały się w czasach e-maili, sms-ów i rozwoju telefonów komórkowych. Pokolenie Z to komunikatory i social media i Internet, który jest dosłownie wszędzie. 

W milenialsach można jeszcze odnaleźć „coś” z ich rodziców, czyli z generacji X – odpowiedzialność czy dbałość o wykształcenie (choć inaczej pojmowane przez Igreki niż przez X). Dla Y-ów podobnie jak dla Z-ek ważny jest balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ich rodzice z pokolenia X wierzyli w hasło, że „bez pracy nie ma kołaczy” i harowali po kilkanaście godzin. Pokolenie Y, a tym bardziej generacja Z, chce maksymalnie zrównoważyć pracę zawodową i czas wolny. Można nawet powiedzieć, że osoby X trzeba „nauczyć” odpoczywania, relaksowania się, natomiast Y i Z wiedzą doskonale, jak dbać o swój dobrostan. Dla nich programy wellbeigowe są tak samo ważne, jak szkolenia sprzedażowe czy kursy językowe.

Jeśli jesteś z pokolenia X, to nie krytykuj młodszych, nie złorzecz na nich, ale zrozum, że to pokoleniowe różnice stoją za ich stylem życia. Jeśli jesteś “Zetką”, to zrozum, że osoby z gen X to nie pokolenie boomerów, ale osoby wychowane w zupełnie innym świecie, którego ty zwyczajnie nie znasz.

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Hutchinson 16 listopada 2023
Biuro w domu – czy to zdrowe rozwiązanie

Narastająca tendencja do pracy zdalnej podkreśliła znaczenie dobrze zaprojektowanego biura w miejscu zamieszkania. Biuro domowe, które jest starannie zaplanowane, nie tylko zwiększa produktywność, ale odgrywa także ważną rolę w osobistym dobrostanie. Ale komfort pracy to nie tylko meble biurowe i kącik do pracy, który można wydzielić w sypialni. Liczy się też styl pracy w domu. […]

Wiedza
Hutchinson 26 października 2023
Pora na work-life fluidity

Tytuł mówi sam za siebie – nadeszła era work – life fluidity. Zmierzch znanej nam do tej pory równowagi nazywanej potocznie work-life balance jest faktem. Przesuwamy się ku płynności, gdzie zasady sztywnych grafików pracy i ścisłych podziałów między sferą zawodową i prywatną odchodzą w niepamięć. Jesteśmy świadkami jednej z największych zmian mentalnych w podejściu do […]

Wiedza
Hutchinson 21 września 2023
Motywacja w pracy – historia pewnego listonosza

Co nas motywuje do pracy? Czyli liczą się tylko zarobki i stanowiska, a może determinacja i zaangażowanie wynikają z pasji? Czego uczy nas historia listonosza? Średnio licząc pracujemy 8 godzin dziennie, 40 godzin tygodniowo, 160 godzin miesięcznie, prawie 2000 godzin rocznie. Praktycznie połowę naszego dnia spędzamy w pracy. Czy w tym czasie pracujesz z pasją […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Wiedza
Hutchinson 26 października 2023
Pora na work-life fluidity

Tytuł mówi sam za siebie – nadeszła era work – life fluidity. Zmierzch znanej nam do tej pory równowagi nazywanej potocznie work-life balance jest faktem. Przesuwamy się ku płynności, gdzie zasady sztywnych grafików pracy i ścisłych podziałów między sferą zawodową i prywatną odchodzą w niepamięć. Jesteśmy świadkami jednej z największych zmian mentalnych w podejściu do […]

Wiedza
Hutchinson 21 września 2023
Motywacja w pracy – historia pewnego listonosza

Co nas motywuje do pracy? Czyli liczą się tylko zarobki i stanowiska, a może determinacja i zaangażowanie wynikają z pasji? Czego uczy nas historia listonosza? Średnio licząc pracujemy 8 godzin dziennie, 40 godzin tygodniowo, 160 godzin miesięcznie, prawie 2000 godzin rocznie. Praktycznie połowę naszego dnia spędzamy w pracy. Czy w tym czasie pracujesz z pasją […]

Wiedza
Hutchinson 30 czerwca 2023
Ciekawa prezentacja biznesowa – jak ją poprowadzić

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie biznesu skuteczna komunikacja jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy prowadzisz prezentację dla współpracowników, klientów czy inwestorów, umiejętność przyciągnięcia i zaangażowania odbiorców jest najważniejsza. Co zrobić, by twoi słuchacze nie usnęli podczas prezentacji? Poprowadzenie prezentacji często jest wyzwaniem i nie każdy potrafi opanować nerwy i stres np. jeśli trzeba się […]

Szkolenia
Hutchinson 21 września 2023
Szkolenia dla lidera organizacji – nowoczesne przywództwo

Dobry lider wie, że podnoszenie kompetencji – własnych i zespołu – to klucz do sukcesu. Dobry lider wie również, jak spośród całej masy szkoleń, wybrać te wartościowe. Dopasowane szkolenia dla liderów podnoszą nie tylko jego wiedzę i umiejętności, ale budują całą organizację. Co powoduje, że jedna firma rośnie, a inna pogłębia się w kryzysie? Jak […]

Szkolenia
Hutchinson 16 sierpnia 2023
Czy przywództwa można się nauczyć?

Czy przywództwo to wrodzony dar, czy umiejętność, którą można opanować? To pytanie nurtuje wielu z nas. Czasem patrzymy na inspirujących liderów i zastanawiamy się, czy ich zdolności przywódcze są wynikiem genów, czy ciężkiej pracy. Dobra wiadomość brzmi: przywództwo można się nauczyć – choć są też tacy, którzy twierdzą, że z tym trzeba się urodzić. Jednak […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Syndrom poniedziałku, czyli jak zwalczyć niedzielną chandrę

Czym jest syndrom poniedziałku? To uczucie, które wszyscy znamy zbyt dobrze. To ten moment, kiedy weekend dobiega końca i wiesz, że już za kilkanaście godzin musisz wrócić do pracy. Brr… Syndrom poniedziałku (albo syndorm niedzieli) to temat znany wielu osobom, a zwłaszcza tym, którzy od wielu lat wykonują tę samą pracę, wykonują te same obowiązki, […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Czy wiesz, co to Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Do uczenia się języków obcych chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. W tym kontekście Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR albo ESOKJ) odgrywa kluczową rolę w ocenie i opisie poziomów umiejętności językowych, szczególnie w odniesieniu do języka angielskiego — jednego z najpowszechniej używanych języków na świecie, takiego nowożytnego lingua franca. Poziomy CEFR to jedno, […]

Języki
Hutchinson 30 maja 2023
Czy szkolenie językowe online są efektywne?

Gdy firma chce podbijać globalne rynki, musi zatrudniać pracowników, którzy swobodnie komunikują się w różnych językach obcych. Jak zorganizować firmowe kursy językowe, by wciąż doskonalić te kompetencje? Czy szkolenia online są lepsze od tych stacjonarnych?  E-learning nie pojawił się wraz z pandemią i lockdownami. Różnego rodzaju kursy internetowe istniały już wcześniej, ale fakt – COVID-19 […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Na czym polega audyt językowy

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]