Audyt językowy wskaże Ci odpowiednie drzwi

Hutchinson 14 kwietnia 2022
Języki
Audyt językowy wskaże Ci odpowiednie drzwi

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy.

Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji. 

Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez względu na to, w jakim zakątku świata przebywamy. Podróżujemy po świecie, nie tylko w celach turystycznych, ale, coraz częściej, także służbowych. Pracownicy dużych firm są delegowani do pracy w oddziałach zlokalizowanych poza granicami kraju, a obywatele innych państw zasilają szeregi kadrowe polskich placówek. W związku z tym menadżerowie i kierownicy muszą mierzyć się z niełatwym zadaniem budowania międzynarodowego zespołu pracowników.

Z drugiej strony coraz częściej też zdarza się, że dobrze rozwijająca się firma utrzymuje relacje biznesowe z zagranicznymi kontrahentami. W takich przypadkach istnieje potrzeba, by komunikować się między sobą we wspólnym języku, który nie zawsze jest naszym rodzimym.  Na efektywność pracy danej korporacji wpływa jednak nie tylko fakt, że mamy w swojej załodze osoby komunikujące się w jakimś języku na bliżej nieokreślonym poziomie.

Czy znasz kompetencje językowe pracowników?

Dobry menadżer powinien doskonale znać zasoby wiedzy i możliwości członków swojego zespołu, wiedzieć, gdzie leżą ich mocne strony, a gdzie są ewentualne słabsze ogniwa. Dzięki temu będzie wiedział, jak zarządzać personelem i w jaki sposób delegować pracę, by była ona jak najbardziej produktywna. Sukces naszego biznesu zależy więc także, a może przede wszystkim od tego, w jaki sposób zarządzamy zasobami ludzkimi.

Dla świadomych tego zjawiska klientów Hutchinson Institute posiada w swojej ofercie usługę audytu językowego. Jest to nowoczesne narzędzie służące do sprawdzania i zdefiniowania poziomu kompetencji językowych u danej osoby. Wykonywany przez naszych wykwalifikowanych lektorów pozwala na szybką, miarodajną, a przede wszystkim obiektywną ocenę umiejętności uczestnika w zakresie posiadanej czynnej i biernej wiedzy językowej.

Zalety audytu językowego w firmie

Audyt sprawdza się przede wszystkim w czterech sytuacjach zawodowych:

  • podczas rekrutacji — jako narzędzie weryfikujące deklarowany przez kandydata poziom kompetencji językowych. Pozwala na potwierdzenie wiedzy uczestnika, ułatwia pracodawcy podjęcie decyzji czy dana osoba spełnia warunki rekrutacyjne na proponowane stanowisko.
  • przed rozpoczęciem szkolenia — by określić zakres kompetencji językowych uczestnika. Jest to tak zwany audyt poziomujący, czyli diagnoza językowa, która pozwala zweryfikować poziom wyjściowy uczestnika, a także zidentyfikować jego potrzeby szkoleniowe. Dzięki temu na późniejszym etapie znacznie łatwiej i skuteczniej można przygotować „szyty na miarę” program nauczania, który sprosta oczekiwaniom klienta.
  • przed i po szkoleniu — by w łatwy sposób ocenić postępy poczynione przez uczestników, z których każdy wykonuje ten sam test przed rozpoczęciem i po zakończeniu szkolenia. Pozwala to na wiarygodną analizę przyrostu wiedzy, a także wyznaczenie nowych celów szkoleniowych.
  • w toku pracy — jako doraźna weryfikacja poziomu znajomości języka obcego u pracownika w celu zaplanowania jego rozwoju w firmie, odpowiedniego motywowania czy wykorzystania jego predyspozycji językowych w sposób najbardziej efektywny.

Na czym polega audyt językowy?

Audyt składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Część pisemna to test składający się z zamkniętej części leksykalnej i gramatycznej, a także otwartej obejmującej krótką wypowiedź pisemną na dany temat. Część ustna to rozmowa z audytorem trwająca około 15-20 minut.  Tematy, które są poruszane najczęściej, mogą dotyczyć życia codziennego i zainteresowań, ale także pracy zawodowej, np. obowiązków, zadań, projektów, w które jest zaangażowana osoba audytowana. Pytania mają na celu sprawdzenie płynności wypowiedzi uczestnika, zasobu słownictwa ogólnego, biznesowego czy specjalistycznego, a także poprawności gramatycznej wypowiedzi. Zakres poruszanych zagadnień dostosowany jest do potrzeb klienta, a nacisk jest położony na tematy, które są najbardziej, z punktu widzenia zleceniodawcy, istotne.

Audyt może być przeprowadzony w siedzibie firmy klienta lub zdalnie. Podczas audytu przeprowadzanego u klienta uczestnicy najpierw wypełniają test, a następnie biorą udział w ustnej diagnozie kompetencji językowych. Dzięki temu cała procedura może być przeprowadzona jednocześnie dla wielu kandydatów. Audyt zdalny, dzięki działaniu „na odległość”, pozwala na dużą elastyczność i dogodne dopasowanie terminu do możliwości dyspozycyjnych uczestnika, co jest bardzo wygodne, gdy w audycie mają brać udział osoby, które np. pracują według zmiennego grafiku. W takim przypadku test wykonywany jest online, a rozmowa odbywa się przez telefon.

Bez wątpienia, rzetelnie i profesjonalnie przeprowadzony audyt językowy jest skarbnicą informacji na temat poziomu wiedzy językowej uczestnika, jego umiejętności i potrzeb. Wynik audytu, jeśli został sporządzony skrupulatnie, uwzględni mocne strony danej osoby, a także ewentualne obszary wymagające dopracowania. Jest to pożyteczne zarówno dla pracownika, który dzięki temu będzie monitorował swoje postępy w nauce, jak i pracodawcy, który będzie miał pewność, że zna kompetencje swojej kadry.

Raport końcowy wykaże szczegółowo, jakie ewentualne błędy popełnia uczestnik, w jakich sytuacjach ma problem z wypowiedzią ustną, jaka tematyka jest dla niego wyzwaniem w wypowiedziach pisemnych. Określi też poziom komunikatywności osoby audytowanej, jego atuty, obszary, w których się wyróżnia. Umożliwi to pracodawcy takie planowanie ruchów kadrowych, by optymalnie wykorzystać możliwości zasobów ludzkich, a tym samym zwiększyć wydajność i efektywność pracy firmy. Dodatkowo pozwoli stworzyć ciekawe programy motywacyjne, dzięki czemu dana firma będzie miejscem, w którym chce się pracować.

 

Katarzyna Leszczyńska, Academic Coordinator, Hutchinson Institute
Marta Skotarek, Language Training Manager, Hutchinson Institute

Wiedza
Hutchinson 16 grudnia 2022
Odbierz świąteczny prezent!

Wesołych Świąt! Zespół Hutchinson Institute pragnie złożyć Wam najweselsze życzenia: radości w Święta i na co dzień, spokoju ducha, wspaniałego czasu spędzonego w gronie ulubionych osób oraz nieskończonej motywacji do działania w 2023 roku. Który prezent wybierzesz dla siebie? W tym roku mamy dla Ciebie cyfrowy prezent świąteczny! Jesteśmy firmą szkoleniową i naszym głównym celem […]

Wiedza
Hutchinson 17 listopada 2022
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy […]

Wiedza
Hutchinson 24 października 2022
Najważniejsze trendy HR

Podczas przeglądania różnych raportów poświęconych HR, można znaleźć wiele ciekawych i inspirujących analiz, a przede wszystkim obserwacji, co obecnie liczy się w obszarze zarządzania personelem, czy szerzej – polityki personalnej. Wybraliśmy 3, naszym zdaniem kluczowe trendy HR. Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, wymusza zmiany, do których pracodawcy muszą się przystosować. Jeśli przegapią moment […]

Wiedza
Hutchinson 22 września 2022
HR Genius 3.0 Skorzystaj, zapisz się

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wpływa również na to, w jaki sposób zarządzamy pracownikami. Między innymi o tym porozmawiamy już 20 października podczas Kongresu HR Genius 3.0. Hutchinson Institute wspólnie z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Nowy Styl zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. HR Genius 3.0 to spotkanie ludzi biznesu, menadżerów, dyrektorów HR oraz tych wszystkich osób, […]

Szkolenia
Hutchinson 5 grudnia 2022
Trendy w szkoleniach – kompetencje i rozwój

Szkolenia dla pracowników, dla przedsiębiorców, dla menadżerów – bez względu na stanowisko i miejsce w firmie trudno wyobrazić sobie rozwój bez zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Jakie są najbardziej pożądane kompetencje, na których rozwój stawiają obecnie firmy? Przedstawiamy trendy szkoleniowe, czyli to, co było najbardziej popularne oraz co zyskuje coraz większe zainteresowanie. Czego chcesz się […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]

Wiedza
Hutchinson 22 września 2022
HR Genius 3.0 Skorzystaj, zapisz się

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wpływa również na to, w jaki sposób zarządzamy pracownikami. Między innymi o tym porozmawiamy już 20 października podczas Kongresu HR Genius 3.0. Hutchinson Institute wspólnie z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Nowy Styl zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. HR Genius 3.0 to spotkanie ludzi biznesu, menadżerów, dyrektorów HR oraz tych wszystkich osób, […]

Szkolenia
Hutchinson 17 sierpnia 2022
FSA – narzędzie na miarę dzisiejszych czasów

Żyjemy w niezwykle dynamicznych czasach. Otacza nas świat VUCA, którego głównymi cechami są: V- zmienność (ang. volatility); U- niepewność (ang. uncertainty C- złożoność (ang. complexity A- niejednoznaczność (ang. ambiguity) Warto podkreślić, że ta zmienna rzeczywistość dotyczy tak naprawdę wszystkich sfer naszego życia. Mając to na względzie, powinniśmy szukać nowych sposobów i rozwiązań, które ułatwią nam […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]

Wiedza
Hutchinson 16 grudnia 2022
Odbierz świąteczny prezent!

Wesołych Świąt! Zespół Hutchinson Institute pragnie złożyć Wam najweselsze życzenia: radości w Święta i na co dzień, spokoju ducha, wspaniałego czasu spędzonego w gronie ulubionych osób oraz nieskończonej motywacji do działania w 2023 roku. Który prezent wybierzesz dla siebie? W tym roku mamy dla Ciebie cyfrowy prezent świąteczny! Jesteśmy firmą szkoleniową i naszym głównym celem […]

Szkolenia
Hutchinson 5 grudnia 2022
Trendy w szkoleniach – kompetencje i rozwój

Szkolenia dla pracowników, dla przedsiębiorców, dla menadżerów – bez względu na stanowisko i miejsce w firmie trudno wyobrazić sobie rozwój bez zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Jakie są najbardziej pożądane kompetencje, na których rozwój stawiają obecnie firmy? Przedstawiamy trendy szkoleniowe, czyli to, co było najbardziej popularne oraz co zyskuje coraz większe zainteresowanie. Czego chcesz się […]

Wiedza
Hutchinson 17 listopada 2022
Czy warto śledzić trendy konsumenckie?

Jest takie powiedzenie: “Obyś żył w ciekawych czasach” – niektórzy twierdzą, że to wręcz przekleństwo. I trzeba przyznać, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian. Galopująca cyfryzacja, “kurczenie się” świata czy zwrócenie się ku naturze – to tylko kilka trendów. Świat przeobraża się na naszych oczach, a co za tym idzie, zmieniają się także postawy […]

Szkolenia
Hutchinson 24 października 2022
Jedność z naturą — uziemienie

Kiedy ostatnio miałeś kontakt z naturą? Ale taki prawdziwy kontakt z naturą – nie szybki spacer na przystanek autobusowy albo grill u znajomych w ogródku. Kontakt, który był świadomy zarówno na poziomie emocjonalnego stanu umysłu, a także na otaczającej Cię energii natury.  Natura to kolebka naszego istnienia, zatem dążąc do emocjonalnego pojednania, musimy zrównać się […]