Czy wiesz, co to Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Hutchinson 24 lipca 2023
Wszystkie
Czy wiesz, co to Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Do uczenia się języków obcych chyba nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. W tym kontekście Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR albo ESOKJ) odgrywa kluczową rolę w ocenie i opisie poziomów umiejętności językowych, szczególnie w odniesieniu do języka angielskiego — jednego z najpowszechniej używanych języków na świecie, takiego nowożytnego lingua franca. Poziomy CEFR to jedno, ale trzeba przy tym pamiętać o specjalistycznych szkoleniach takich jak kurs MBE Master of Business English.

CEFR, opracowany przez Radę Europy, jest międzynarodowym standardem do oceny i opisu umiejętności językowych w różnych językach. System ten opiera się na sześciu głównych poziomach zaawansowania, które reprezentują rosnący poziom trudności językowej. Oznaczenia poziomów to: A1, A2, B1, B2, C1 i C2. 

Zanim przedstawimy poszczególne szczeble ESOKJ, to warto odpowiedzieć na pytanie, po co w ogóle powstał Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego.

CEFR jako międzynarodowa norma

Słyszałeś kiedykolwiek o normach np. w zarządzaniu jakością czy normach bezpieczeństwa i higieny pracy? Zgodnie z książkową definicją „Norma jest dokumentem normatywnym stosowanym na zasadzie dobrowolności, powszechnie dostępnym i zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną”.

Normy są wystandaryzowanym drogowskazem, który mówi co robić, by osiągnąć określony poziom jakości, bezpieczeństwa itd.; wskazuje też jak ten poziom weryfikować. 

I podobnie działa Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego – to taka jednostka normalizacyjna, która określa umiejętności językowe.

Podstawowe Umiejętności, czyli poziomy A1 i A2

Poziom A1 (Podstawowy) i A2 (Podstawowy średniozaawansowany) stanowią fundamenty nauki języka angielskiego. Osoba, która osiągnęła poziom A1, jest w stanie zrozumieć i używać codziennych wyrażeń i prostych zwrotów. Potrafi zadawać i odpowiadać na podstawowe pytania dotyczące siebie i innych osób, a także opisywać swoje otoczenie.

Na poziomie A2, zdobywa się umiejętności potrzebne do zrozumienia zdań i wyrażeń związanych z życiem codziennym, pracą i rozrywką. Osoba na tym poziomie jest w stanie opisać swoje uczucia, doświadczenia oraz wyrazić proste poglądy.

Poziomy Średniozaawansowane, czyli B1 i B2

Poziomy B1 (Średniozaawansowany) i B2 (Zaawansowany) reprezentują bardziej zaawansowany etap nauki języka angielskiego. Osoba, która osiągnęła poziom B1, może zrozumieć główne elementy prostych tekstów na różnorodne tematy, jak również komunikować się w większości sytuacji społecznych (np. w czasie podróży).

Na poziomie B2, osoba jest w stanie zrozumieć bardziej złożone teksty i prowadzić zaawansowane rozmowy na różnorodne tematy. Może wyrazić swoje poglądy jasno i precyzyjnie, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.

Czarny szlak, czyli Zaawansowane i Biegłe Umiejętności na poziomie C1 i C2

Poziomy C1 (Zaawansowany wysoki) i C2 (Biegły) to topowe poziomy nauki języka angielskiego. Osoba na poziomie C1 może zrozumieć zaawansowane teksty i wyrażać się płynnie i spontanicznie. Potrafi swobodnie komunikować się w praktycznie w każdej sytuacji i temacie, zarówno społecznym, jak i zawodowym – choć do tego wątku jeszcze wrócimy.

Poziom C2 reprezentuje biegłą znajomość języka angielskiego. Osoba osiągająca ten poziom rozumie trudne i abstrakcyjne treści, potrafi precyzyjnie wyrażać swoje myśli i niemal w pełni posługuje się językiem jak osoba rodzima.

Wspólny Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) stanowi nieocenione narzędzie dla nauki języka angielskiego. Dzięki sześciu klarownym poziomom – A1, A2, B1, B2, C1 i C2 – osoby uczące się języka mogą łatwiej określić swój obecny poziom zaawansowania i dostosować swoje cele nauki.

Specjalistyczne kursy językowe

Poziomy od A1 do C2 opisują ogólne, uniwersalne kompetencje językowe, nie odnoszą się jednak do specjalistycznego/branżowego „słownictwa”. Co to oznacza? Osoba na poziomie B2 może dość swobodnie mówić i pisać w języku obcym na wiele tematów (filmy, książki, podróże, zakupy), ale może mieć problemy w komunikacji „branżowej”

Jeśli chcesz rozbudować swoje kompetencje językowe w konkretnej dziedzinie/branży, zdecyduj się na specjalistyczny kurs języka obcego

MBE Master of Business English to przykład szkolenia dopasowanego do konkretnych potrzeb. Kurs języka angielskiego biznesowego pozwala zdobyć konkretne i unikatowe umiejętności – to taki kurs skrojony na miarę.

I choć zdobywanie kompetencji krok po kroku – A1, A2… itd. jest ważne – to na pewnym etapie kariery zawodowej specjalizacja jest nieunikniona. Kurs MBE to taki dodatkowy ekstrafakultet, punkt bonusowy i kamyczek, który może przechylić szalę kariery i sukcesu na twoją stronę.

Zrób coś dla siebie

Trudno wyobrazić sobie karierę w międzynarodowej firmie bez dobrej znajomości języka obcego. Ale jeśli myślisz, że to, co wyniosłeś ze szkoły jest wystarczające, to niestety musimy cię rozczarować. Dzisiaj topowi pracodawcy szukają topowych specjalistów. Nawet jeśli jesteś wybitnym analitykiem finansowym, to nie zrobisz kariery w międzynarodowym biznesie bez specjalistycznych kompetencji językowych. Pamiętaj, rozwijamy się i uczymy się przez całe życie

Taki kurs jak MBE Business English to twój as w rękawie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Niezależnie od tego, czy jesteś świeżo upieczonym magistrem, czy szukasz możliwości przebranżowienia albo chcesz postawić kolejny krok w swojej karierze, specjalistyczny kurs językowy da ci szansę wyróżnienia się na tle innych kandydatów do pracy.

Dlatego zainwestuj w siebie, w swój rozwój, w swoją karierę. Kurs językowy to najlepsza lokata kapitału, bo inwestujesz w najcenniejsze aktywa – w siebie!

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Hutchinson 16 listopada 2023
Biuro w domu – czy to zdrowe rozwiązanie

Narastająca tendencja do pracy zdalnej podkreśliła znaczenie dobrze zaprojektowanego biura w miejscu zamieszkania. Biuro domowe, które jest starannie zaplanowane, nie tylko zwiększa produktywność, ale odgrywa także ważną rolę w osobistym dobrostanie. Ale komfort pracy to nie tylko meble biurowe i kącik do pracy, który można wydzielić w sypialni. Liczy się też styl pracy w domu. […]

Wiedza
Hutchinson 28 stycznia 2024
Najważniejsze trendy w zarządzaniu w 2024

Każdy kolejny rok przynosi zamiany. Jeszcze kilka lat temu pewnie nikt nie brał pod uwagę, że praca online stanie się tak powszechna. Jeszcze rok temu mało kto spodziewał się, że sztuczna inteligencja tak szybko wpłynie na przedsiębiorstwa. Na co więc współczesny lider powinien szczególnie zwrócić uwagę? Wybraliśmy 5 trendów w zarządzaniu, które naszym zdaniem będą […]

Wiedza
Hutchinson 28 grudnia 2023
Toksyczny szef w miejscu pracy

Dobry szef potrafi być jak dobry nauczyciel — jest inspirujący, wspierający i motywujący do osiągania najlepszych wyników. Niestety, nie zawsze mamy tę przyjemność pracować pod kierownictwem takiego przełożonego. Zły szef może zatruć środowisko pracy, wpływając negatywnie na codzienną pracę i samopoczucie zespołu. Taka osoba zwykle rządzi przez strach, manipulację i brak szacunku wobec pracowników. Atmosfera […]

Wiedza
Hutchinson 28 listopada 2023
Sztuka small talk w biznesie

Small talk, często postrzegane jako zwykła pogawędka, odgrywa znaczącą rolę w interakcjach biznesowych. Jest fundamentem nawiązywania relacji, budowania zaufania i tworzenia komfortowej atmosfery podczas służbowych, często bardzo formalnych spotkań biznesowych. Niuansów small talk nie wolno bagatelizować, bo taka niezobowiązująca krótka rozmowa przy kawie może przekształcić się w budowanie istotnych relacji biznesowych. Zatem jak rozpocząć rozmowy? […]

Wiedza
Hutchinson 26 października 2023
Pora na work-life fluidity

Tytuł mówi sam za siebie – nadeszła era work – life fluidity. Zmierzch znanej nam do tej pory równowagi nazywanej potocznie work-life balance jest faktem. Przesuwamy się ku płynności, gdzie zasady sztywnych grafików pracy i ścisłych podziałów między sferą zawodową i prywatną odchodzą w niepamięć. Jesteśmy świadkami jednej z największych zmian mentalnych w podejściu do […]

Szkolenia
Hutchinson 21 września 2023
Szkolenia dla lidera organizacji – nowoczesne przywództwo

Dobry lider wie, że podnoszenie kompetencji – własnych i zespołu – to klucz do sukcesu. Dobry lider wie również, jak spośród całej masy szkoleń, wybrać te wartościowe. Dopasowane szkolenia dla liderów podnoszą nie tylko jego wiedzę i umiejętności, ale budują całą organizację. Co powoduje, że jedna firma rośnie, a inna pogłębia się w kryzysie? Jak […]

Szkolenia
Hutchinson 16 sierpnia 2023
Czy przywództwa można się nauczyć?

Czy przywództwo to wrodzony dar, czy umiejętność, którą można opanować? To pytanie nurtuje wielu z nas. Czasem patrzymy na inspirujących liderów i zastanawiamy się, czy ich zdolności przywódcze są wynikiem genów, czy ciężkiej pracy. Dobra wiadomość brzmi: przywództwo można się nauczyć – choć są też tacy, którzy twierdzą, że z tym trzeba się urodzić. Jednak […]

Szkolenia
Hutchinson 24 lipca 2023
Syndrom poniedziałku, czyli jak zwalczyć niedzielną chandrę

Czym jest syndrom poniedziałku? To uczucie, które wszyscy znamy zbyt dobrze. To ten moment, kiedy weekend dobiega końca i wiesz, że już za kilkanaście godzin musisz wrócić do pracy. Brr… Syndrom poniedziałku (albo syndorm niedzieli) to temat znany wielu osobom, a zwłaszcza tym, którzy od wielu lat wykonują tę samą pracę, wykonują te same obowiązki, […]

Wiedza
Hutchinson 30 czerwca 2023
Ciekawa prezentacja biznesowa – jak ją poprowadzić

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie biznesu skuteczna komunikacja jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy prowadzisz prezentację dla współpracowników, klientów czy inwestorów, umiejętność przyciągnięcia i zaangażowania odbiorców jest najważniejsza. Co zrobić, by twoi słuchacze nie usnęli podczas prezentacji? Poprowadzenie prezentacji często jest wyzwaniem i nie każdy potrafi opanować nerwy i stres np. jeśli trzeba się […]

Języki
Hutchinson 30 maja 2023
Czy szkolenie językowe online są efektywne?

Gdy firma chce podbijać globalne rynki, musi zatrudniać pracowników, którzy swobodnie komunikują się w różnych językach obcych. Jak zorganizować firmowe kursy językowe, by wciąż doskonalić te kompetencje? Czy szkolenia online są lepsze od tych stacjonarnych?  E-learning nie pojawił się wraz z pandemią i lockdownami. Różnego rodzaju kursy internetowe istniały już wcześniej, ale fakt – COVID-19 […]

Języki
Hutchinson 14 kwietnia 2022
Na czym polega audyt językowy

W dzisiejszej dobie znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest nie tylko pożądana, ale wręcz konieczna, by być w pełni fachowym pracownikiem i aktywnie brać udział w życiu firmy. Kompetencje językowe to klucz do sukcesu Twojej organizacji.  Współczesny świat staje się coraz mniejszy. Dzięki coraz szybszym środkom transportu oraz nowoczesnym technologiom przybliżamy się do siebie, bez […]

Języki
Hutchinson 14 marca 2022
Jak uczyć się języków?

Zaczynasz naukę języka obcego po raz kolejny? Masz nadzieję, że to podejście będzie ostatnim? Nie mówisz w języku obcym, choć pracowałaś/eś z kilkoma lektorami i przerobiłaś/eś kilka podręczników? To najczęstsze bolączki, z którymi borykają się Polacy uczący się nowych języków. O ile w przedszkolu uczymy się poprzez zabawę, wierszyki i piosenki, to kiedy przechodzimy do […]